Generelle betingelser

Salgsvilkår for bedrifter og næringsdrivende omfattes av egne salgsvilkår. Ved å markere for aksept for våre generelle vilkår aksepterer du også vilkår for virksomheter dersom du registrerer deg som firma, men følger da kjøpsloven som bedrift.


Alle kjøp for private er regulert av de nedenstående salgsbetingelsene ved forbrukerkjøp av varer på nett. Forbrukerkjøp på nett reguleres hovedsakelig av AvtalelovenForbrukerkjøpslovenMarkedsføringslovenAngrerettloven, og E-handelsloven. Disse lovene gir forbrukere ufravikelige rettigheter som begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.

 

1. Avtalen

Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen (nettbutikken) og eventuelt etter særskilt avtalte vilkår.

 

Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så lenge det ikke strider mot ufravikelig lovgivning. Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbruker

 

2. Partene

Selger: er Teammate AS med nettbutikkene www.teammate.no og betegnes i det følgende som selger/selgeren.

 

Teammate AS, Hinderveien 5, 3223 Sandefjord, Org.nr.: 896 835 912

 

Kjøper: er den forbrukeren/kunden som foretar bestillingen og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.

 

3. Pris

Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære.

 

Våre priser er inkludert merverdiavgift (mva). Totalprisen pr produkt og for hele ordren, evt. inkludert frakt kan sees i kassen før man fullfører en bestilling.

 

I kassen ser man også priser for de ulike fraktalternativene.

 

4. Avtaleinngåelse

Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har betalt og sendt sin bestilling til selgeren.

 

Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil, i form av tekst eller prissetting, i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.

 

5. Betaling

Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen.

 

Selger benytter henholdsvis Klarna AB (delbetaling og faktura via Klarna Checkout), VISA (via Klarna Checkout), MasterCard (via Klarna Checkout) og Vipps (direkte, men via Klarna Checkout) og i tillegg direkte til Vipps ved Vipps som sin betalingsløsninger.

 

All videre oppfølging håndteres hhv. av Klarna, VIPPS eller kortutsteder, og all betaling skjer til disse. 

 

Kjøper velger selv betalingsform som del av bestillings- og betalingsprosessen.

 

Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan Klarna/Vipps/kortutsteder reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes.

 

6. Levering

Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt varen.

 

Leveringstid vil variere avhengig av valgt fraktalternativ i kassen når bestilling fullføres. Bestiller man produkter som er på lager sendes disse normalt ut samme dag eller påfølgende arbeidsdag.

 

I høysesong kan det være noe lenger tid. Dersom bestilt vare ikke befinner seg på selges lager tar det ekstra dager før ordre kan full leveres.

 

Hvis ikke leveringstidspunkt vises i kassen på nettbutikken, skal selgeren levere varen til kjøper uten unødig opphold og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Varen skal leveres hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.

 

Ved bestillinger til Svalbard, Bjørnøya eller Jan Mayen, må vårt kundesenter kontaktes før bestilling gjennomføres. Dette er eneste måte å kunne levere uten mva.

 

Faktura- og leveringsadresse må da ha samme adresse om bestilling skal kunne levers til disse områdene uten mva. Dersom denne rutinen ikke følges står kjøper selv ansvarlig for mva. og evt. ekstra fordyrende fraktkostnader.

 

 

 7. Uavhentet pakke på Post i butikk eller annet utleveringssted

Posten/Bring sender ut melding om ankommet pakke straks den ankommer den lokale Post i butikk. Dersom pakken ikke hentes innen posten frister som står i hentemeldingen på sms, e-post eller hentemelding i posten, returneres pakken til selger.

 

Selger forbeholder seg retten til å avkreve et gebyr på kr 250,- dersom pakken ikke hentes. Dette gebyret dekker selgers kostnader ved behandling og håndtering av retur og fraktkostnadene. Dette beløpet vil automatisk trekkes fra ved tilbakebetaling.

 

Henter ikke kjøper pakken eller nekter å motta denne, vil dette ikke gi selger noen indikasjon på hvorfor pakken ikke er hentet og man tar ikke det ansvaret man etter loven har når man bestiller varer.

 

Returneres bestillingen i henhold til punkt 11 og 12 slipper kjøper dette gebyret og betaler kun for returfrakten på 79,-.

 

8. Risiko for varen

Risikoen for varen går over på kjøperen når denne, eller dens representant, har fått varene levert i tråd med punkt 6 levering.

 

9. Forsinkelse og manglende levering

Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren.

 

Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post).

 

Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe og/eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller.

 

Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse.

 

Eksempler på hindringer som kan foreligge er: at produktet ikke er å få tak i lenger (utsolgt/utgått), leverandør har sluttet å produsere varen eller har trukket den tilbake, alternative produkter har større kostnader eller at det foreligger lovmessige hindringer.

 

Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.

 

Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse.

 

Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet. Dette gjøres enklest ved å slette ordren på selgers nettsider under «MinSide» og «Ordrehistorikk».

 

Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller dersom kjøperen har underrettet selger om at leveringstidspunktet er avgjørende.

 

Leveres produktet etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen.

 

10. Feillevering

Mottar du feil vare, feil antall eller andre mangler på ditt produkt?  Det er viktig at kjøper tar kontakt med selger så fort som mulig. Kjøper må ta kontakt med selger innen rimelig tid (14 dager) for at selger skal kunne rette opp feilen som har oppstått. Selger retter opp feilen så raskt det er mulig.

 

11. Angrerett

Under angrerettlovens bestemmelser har kjøper (forbruker) rett til å angre kjøpet innen 14 dager etter mottatt bestilling. Ved bestilling fra selges nettsider har kjøper i dag hele 100 dager angrerett (14 dager etter loven). 

 

Angreretten er gyldig under forutsetning av at varen holdes intakt og inneholder alle originale deler (lapper, tilbehør, emballasje, etiketter og lignende) som når kjøper mottok varene. Produktet må være i samme stand som når kjøper mottok forsendelsen og må kunne selges på nytt. 

 

For godkjent retur må varen ikke tas i bruk og må returneres i sin originale emballasje innen fristen. Den originalen emballasjen må ikke ha tape, klistremerker, frimerker eller lignende på seg. Bruk derfor selgers emballasje du mottok varen i eller pakk inn produktet før retur.

 

Kjøper har rett til å prøve/sjekke produktet hjemme for å sikre at produktet oppfyller forventningene. Men kjøper har ikke angrerett dersom produktet er tatt i bruk.

 

Dersom kjøper har tatt i bruk produktet mer enn det som er nødvendig for å undersøke egenskaper eller funksjoner, vil retur kunne oppheves av selger eller det kan bli gjort fradrag for tilbakebetalingen tilsvarende verditapet som er påført produktet.

12. Retur og bytte

Ved retur av produkter der angrerett benyttes er kjøper ansvarlig for fraktkostnaden og risikoen for varen. Det samme gjelder ved bytte av varer f.eks. pga. feil størrelse, farge eller andre årsaker.

 

Returer kan ikke sendes som postoppkrav eller som rekommandert sending. Ønsker kjøper å benytte seg av selgers fraktpriser må returen registreres på selgers nettsider før evt. retur. Da sender selger ut ferdig frankert returetikett eller fraktkode til forsendelsen. Returavgift på 79,- trekkes automatisk fra tilbakebetalingsbeløpet kjøper skal motta.

 

13. Kampanjevare, gave og tilleggsrabatt

Ved kjøp som kvalifiserer for gave eller ekstra rabatt er verdien av gaven eller tilleggsrabatten å anse som en generell rabatt på hele beløpet på kjøpstidspunktet.

 

Hvis en del av kjøpet byttes eller returneres, blir returnerte varer verdsatt til kjøpesummen minus deres relative andel av den generelle rabatten,

 

Ved bytte gjøres ingen omregning av det opprinnelige grunnlaget for gaven eller rabatten.

 

Kampanjer eller tilbud som berettiger for gave eller tilleggsrabatt er kun tilgjengelige for nye kjøp og kan ikke benyttes pga. tidligere kjøp.

 

14. Reklamasjon

Har kjøper vært uheldig og mottatt et produkt som er defekt eller på andre måter innehar vesentlige feil og/eller mangler må kjøper ta kontakt med selger så raskt som mulig innen rimelig tid (14 dager). 

 

Reklamasjon må senest skje to år etter at kjøper overtok produktet. Dersom produktet eller deler av dette, ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år.

 

Hvis kjøper ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. En mangel som viser seg innen seks måneder etter at kjøper overtok tingen (normalt leveringstidspunktet) skal formodes å ha eksistert ved risikoens overgang.

 

Melding om feil og mangler ved produktene kan overbringes selger muntlig og/eller skriftlig. Av bevishensyn anbefales det at reklamasjonen sendes skriftlig, helst via e-post.

 

Reklamasjonsretten reguleres i samsvar med forbrukerkjøpslovens gjeldende betingelser.

 

15. Garanti

Garanti som gis av selger eller produsenten av produktene, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de kjøper har fra før etter ufravikelig lovgivning.

 

En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøpers rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler.

 

Eventuelle tilleggsgarantier kan i enkelte tilfeller ha krav om registrering av produktet innen rimelig tid etter kjøpet for å være gyldige.

 

Dette gjøres som regel direkte til produsenten på deres nettsider eller ved innsendelse av skjema som kan være vedlagt produktet. 

 

16. Kjøpers plikter ved mottak av ordre

Etter at kjøper har mottatt produktene bør kjøper, så snart kjøper har anledning til det innen rimelig tid, undersøke om leveransen er i samsvar med ordrebekreftelsen. Om produktene er blitt skadet under transporten, eller om produktene ellers har feil eller mangler må kjøper kontakte selger.

 

17. Force Majeure

Ved omstendigheter som går utover selgers rimelige kontroll, for eksempel i tilfeller ved endret lovgivning, regjering, streik, blokkering, lockout, boikott, manipulering, brann, eksplosjon, flom, ras, andre naturkatastrofe, krig, terrorisme eller lignende hendelser, skal selgers plikt til å oppfylle kjøpsavtalen utsettes så lenge forholdene råder.

 

Dersom en slik forsinkelse overstiger 2 måneder i tid, har kjøper og selger rett til å heve avtalen/bestillingen/kjøpet med umiddelbar virkning uten forpliktelse til å betale erstatning.

 

18. Selgers rettigheter ved kjøpers mislighold

Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen.

 

Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.

 

Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.

 

Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. Selger kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt. Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne fristen, kan selger heve kjøpet.

 

Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til Kjøper kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.

 

Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selger belaste kjøper med et gebyr. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år.

 

19. Personopplysninger

Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen.

 

Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle. I de fleste tilfeller gjelder dette betaling, frakt og nødvendig kundekontakt, ikke markedsføring. Dette godkjennes evt. separat.

 

20. Tvist / konfliktløsning

Klager rettes til selger innen rimelig tid. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med forbrukerrådet for mekling. Forbrukerrådet er tilgjengelig på telefon 23 40 05 00 eller via sine nettsider www.forbrukerradet.no.

 

21. Øvrig info om rutiner

Kjøper finner inngående informasjon om rutiner i forhold til registrering, bestilling, retur, reklamasjon m.m. under "MinSide" og på kundesenter på nettsidene.

 

22. Kontaktinfo

Teammate AS

Hinderveien 5

3223 Sandefjord

tlf: 40 00 42 55

e-post: salg@teammate.no